Voorval gedurende de reis

Iedereen hoopt dat de vakantie zonder problemen verloopt, dit is niet altijd het geval. In het geval van een onvoorziene gebeurtenis moet snel worden gehandeld door de persoon die wat is overkomen of door de medereizigers. Bij een voorval op reis kan het best zo snel mogelijk contact worden opgenomen met het alarmnummer. Bijvoorbeeld wanneer men wil weten waar het dichtstbijzijnde ziekenhuis is of wanneer de portemonnee met belangrijke bankpas(en) en documenten is gestolen.

 

Men wil zo snel mogelijk geholpen worden zodat de bankpas(en) geblokkeerd worden, want anders is er een behoorlijk risico dat er geld van de bankrekening afgehaald wordt. Medewerkers van het alarmnummer kunnen reizigers bijstaan en eventueel adviezen geven hoe te handelen, zij beschikken immers over veel informatie. Iedere verzekeraar is aangesloten bij een alarmnummer, hierdoor zijn ze dag en nacht bereikbaar.

 

De medewerkers spreken gewoon Nederlands, wat voor de reizigers ideaal speciaal in vervelende situaties. Iedereen die een reisverzekering afsluit krijgt een alarmnummer mee die gebeld kan worden mocht er iets voorvallen. Naast advies kunnen de medewerkers van het alarmnummer ook zelf actie ondernemen en in contact treden met personen op de plaats van bestemming.

 


Geld terugvragen
Bij terugkomst in Nederland kan contact worden opgenomen met de verzekeraar om te vragen voor een vergoeding voor de geleden schade. In de meeste gevallen moet hiervoor een formulier worden ingevuld, op het kantoor of online. Bij diefstal zal de verzekeraar vragen om een bewijs van bezit, dit kan bijvoorbeeld een kassabon of een foto zijn. Als men dit niet heeft zal de aangifte langer in beslag nemen en wordt er minder snel geld uitgekeerd. Het is onverstandig om direct nieuwe goederen aan te schaffen als oude goederen weg zijn, het is beter om dit eerst met de verzekeraar te overleggen.

Het is niet zo dat altijd de nieuwwaarde van de spullen wordt vergoedt, dit geldt in principe alleen voor producten minder dan een jaar oud. In overige gevallen geldt de dagwaarde, deze dagwaarde is bijna altijd lager dan de emotionele waarde. Een mooie trui van een paar jaar oud is volgens de richtlijnen van de verzekeraar niet veel waard.

 


Bewijs
In Nederland zal altijd worden gevraagd om een bewijs, het is daarom belangrijk na een voorval zo snel mogelijk naar het plaatselijke politiebureau te stappen. Hier kan bijvoorbeeld aangifte worden gedaan van diefstal. Na aangifte ontvangt men een bewijs van aangifte die men nodig heeft in Nederland. Het kan zijn dat de politie op de vakantiebestemming niet bereid is om mee te werken, in dat geval kan de reisleiding of de eigenaar van het onderkomen worden gevraagd om een schriftelijk bewijs. Bij lichamelijke schade moet men vragen om een bewijs van de dokter of het ziekenhuis.